XIIIè Festival Tiana Antica

27 de març 2011

.: Diumenge 29 de maig de 2011

Colores del medievo
Axabeba
Mª Dolores García - Cant solista i percussions
Ignacio Gil - Axabeba, oboè de càpsula, flautes dobles i de bec
José Luis Pastor - Llaüts S. XIII i XIV, cítola i çinfonia


Lloc: Ermita de l'Alegria
Hora: 19h00
Preu: entrada gratuïta
Accessibilitat: descoberta tàctil



PROGRAMA:
"Colores del medievo" ens mostra una àmplia gamma de colors que el període medieval ens va llegar en l'àmbit musical i poètic de l'Europa de les incipients universitats. La part monòdica recrea danses instrumentals rescatades de manuscrits francesos, anglesos i italians, l'única cançó de trobadora recollida amb música, A Chantar, de la comtessa de Dia; Les cantigues de Sta Maria, del rei Alfons X el Savi, la seva natural antecessor , Gautier de Coinci (trovero), el moralisme del manuscrit anomenat Carmina Burana, trobat el 1803 a Alemanya ... I de tornada a la Península, l'Espanya de "Les Tres Cultures", de la qual es rescata una de les set cantigas d'amic de Martín Códax, descobertes per un llibreter en 1.914.
Ja en clau polifònica, se'ns mostra a l'organista cec italià Francesco Landini amb un combat a dues veus (Ecco la primavera), al costat de Guillaume de Machaut, religiós, alegre i mundà, amb una ballade també a dues veus (Riches d'amour) com a principals figures de l'estil Ars Nova a Itàlia i França respectivament. Culminen aquesta paleta de colors la polifonia del Llibre Vermell de Montserrat amb un virelai a tres (Mariam matrem) i la figura enlluernadora del S. XV Guillaume Dufay, amb un rondó a tres (Ce jour de l'an), ja a les portes del Renaixement.

PROGRAMA:
"Colores del medievo" nos muestra una amplia gama de colores que el período medieval nos legó en el ámbito musical y poético de la Europa de las incipientes universidades. La parte monódica recrea las danzas instrumentales rescatadas de manuscritos franceses, ingleses e italianos, la única canción de trobadora recogida en música, A Chantar, de la contesa de Día; Les cantigues de Sta. Maria, del rey Alfonso X el Sabio, su natural antecesora, Gautier de Coinci (trovero), el moralismo del manuscrito llamado Carmina Burana, encontrado en 1803 en Alemania... I de vuelta a la Península, la España de "Las Tres Culturas", de la cual se rescata una de las siete cantigas de amigo de Martín Códax, descubiertas por un librero en 1914.
Ya en clave polifónica, se muestra al organista ciego italiano Francesco Landini en un combate a dos voces (Ecco la primavera), al lado de Guillaume de Machaut, religioso, alegre y mundano, con una ballade también a dos voces (Riches d'amour) como principales figuras del estilo Ars Nova en Italia y Francia respectivamente. Clminan esta paleta de colores la polifonía del Llibre Vermell de Montserrat con un virelai a tres (Mariam matrem) y la figura deslumbradora del s.xv Guillaume Dufay, con un rondó a tres (Ce jour de l'an), ya en las puertas del Renacimiento.